Fotelik samochodowy dla noworodka
Czym są atesty fotelików samochodowych?
Podstawowym zadaniem fotelika samochodowego jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa w trakcie podróży, zwłaszcza w przypadku sytuacji nadzwyczajnych, takich jak wypadek, stłuczka lub nagłe hamowanie. Jak sprawdzić, czy każdy z wyprodukowanych egzemplarzy faktycznie będzie w stanie ochronić dziecko? Służą temu różnego rodzaju specjalistyczne testy, którym poddawane są foteliki. Test jest tym bardziej miarodajny, im bardziej warunki jego przeprowadzenia odpowiadają warunkom panującym kolizji drogowej. Właśnie na tej podstawie wydawane są atesty, określające poziom bezpieczeństwa konkretnego modelu.
Standardy to zbyt mało!
Wielu sprzedawców podkreśla, że oferowane przez nich foteliki odznaczają się normą ECE R44-04. Jest to spotykane głównie w Internecie, choć zdarza się także w sklepach stacjonarnych. Problem w tym, że wyżej wymieniony parametr można określić jedynie mianem standardu. Na ten moment jest to absolutnie podstawowa norma, którą foteliki samochodowe po prostu muszą spełniać, aby zostały dopuszczone do sprzedaży na terenie Unii Europejskiej. Norma ta nie jest jednak zbyt wygórowana, więc modele bez innych oznaczeń mogą nie zapewnić noworodkowi odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Wystarczy wspomnieć o tym, że przy testowaniu fotelików pod kątem normy ECE R44-04, sprawdzane jest tylko zderzenie czołowe, z prędkością zaledwie 50 km/h. Manekiny wykorzystywane do tych testów są dosyć prymitywne (starszy typ P) i nie pozwalają na prawidłową ocenę skutków zderzenia.
Norma R129, czyli i-Size
Inaczej sprawa przedstawia się z istniejącą od roku 2013 normą R129, popularnie określaną mianem i-Size. Jej istotą jest zmiana z kategorii wagowej na „wzrostową” i przedłużenie okresu bezwzględnej konieczności przewożenia dzieci tyłem do kierunku jazdy do czasu ukończenia przez nie 15 miesiąca życia, gdyż to właśnie wtedy wg badań mięśnie szyi są już dostatecznie wykształcone, aby móc utrzymać nieproporcjonalnie w stosunku do reszty ciała ciężką głowę dziecka podczas nieoczekiwanego zdarzenia. Normą taką odznacza się chociażby fotelik RECARO Avan i-Size.
To popularny i wygodny model z funkcją nosidełka, który zapewnia dziecku maksymalny poziom bezpieczeństwa.
Testy zderzeniowe fotelików samochodowych
Jednym z najważniejszych wyznaczników bezpieczeństwa i jakości fotelików samochodowych są testy zderzeniowe. Testy tego typu przeprowadzane są przez niezależne organizacje konsumenckie, wobec czego czasami określa się je mianem testów konsumenckich. Najczęściej można spotkać się z atestami wydawanymi przez niemiecką firmę ADAC. Generalnie są one uznawane za wysoce miarodajne. Procedura testowa obejmuje nie tylko zderzenie czołowe z prędkością 64 km/h, ale także uderzenie boczne. Dzięki użyciu bardziej zaawansowanych manekinów można właściwie ocenić efekty kolizji. W wyniku badania wystawiane są atesty z notami od 1 do 5 gwiazdek. W tym kontekście rozsądnym wyborem może być fotelik BeSafe iZi Go Modular i-Size.
Model ten uzyskał 4 gwiazdki w teście ADAC, a ponadto odznacza się wcześniej omówioną normą i-Size Warto jednak uświadomić sobie, na jakiej zasadzie przyznawane są oceny. Końcowa nota ADAC w 50% składa się z oceny bezpieczeństwa, a w 50% z oceny użytkowania. Podczas zakupów należy zatem dokładnie sprawdzić szczegółową ocenę bezpieczeństwa.
Systemy modularne czyli co dalej?
Foteliki dla niemowląt mogą być montowane pasami bezpieczeństwa samochodu, jednak komu przyszło zapinać taki fotelik w ten sposób i to niekoniecznie podczas ulewnego deszczu wie, że nie jest to proste zadanie. Prowadząc sklep z fotelikami często widzimy jak pozapinane są te foteliki i często łapiemy się za głowę. Luźne pasy albo zbyt poziomy lub pionowy montaż zagrażający dziecku to tylko niektóre z grzechów naszych klientów. Aby zapewnić sobie komfort szybkiego i pozbawionego błędów montażu polecamy montowanie fotelika na bazie ISOFIX. Wtedy wystarczy raz dokonać prawidłowego montażu bazy i później tylko wpina się i wypina sam fotelik z bazy za jednym przyciśnięciem przycisku zwalniającego, nie jest konieczne zabezpieczenie fotelika dodatkowo pasem bezpieczeństwa. Niektóre z baz ISOFIX są również kompatybilne z następnym po nosidle fotelikiem tworząc system modularny. Przykładami takich zestawów są wcześniej już wymienione zestawy Recaro z fotelikiem Avan i Kio oraz BeSafe iZi Modular, jednak obecnie hitem stała się baza obrotowa, czyli taka, która umożliwia obrót fotelika w taki sposób, aby wygodniejsze było wkładanie do fotelika dziecka. Przykładem takiego zestawu jest Britax Romer iSense.
Atesty jako podstawa wyboru
Wybierając fotelik samochodowy dla noworodka, dokładnie sprawdźmy wszystkie oznaczenia. Norma ECE R44-04 to stanowczo zbyt mało, abyśmy mogli podróżować bez nerwów i stresu. Pamiętajmy też, że ADAC bada fotele tylko dwa razy w ciągu roku, przez co niektóre nowe modele renomowanych producentów mogą jeszcze nie mieć oceny co nie oznacza, że należy z nich rezygnować, szczególnie jeżeli będą to foteliki homologowane już wg normy R129 i-size.
Aby zakupić którykolwiek z fotelików Britax Romer z rabatem 10% wpisz w koszyku kod 10britax. Dla pozostałych fotelików wpisz kod fotelik10, a jego cena zostanie obniżona o 10%*!
*dotyczy fotelików niebędących w promocji.